Πρόγραμμα Σπουδών
Αρµόδια για την κατάρτιση του Προγράµµατος Σπουδών είναι η Συνέλευση του Τµήµατος. Η σχετική απόφαση εγκρίνεται ακολούθως από την Κοσμητεία της Σχολής Καλών Τεχνών και εν συνεχεία από τη Σύγκλητο της ΑΣΚΤ. Το Πρόγραµµα Σπουδών αναθεωρείται ετησίως και η σχετική πράξη δηµοσιεύεται στην ιστοσελίδα και στον (ηλεκτρονικό ή έντυπο) Οδηγό Σπουδών του Τµήµατος.
Διάρθρωση σπουδών ανά εξάμηνο
Η διάρθρωση των προπτυχιακών σπουδών ανά εξάμηνο έχει ως εξής:
Α΄ και Β΄ έτος:
24 υποχρεωτικά μαθήματα (βλ. παρακάτω)
E΄ και Ζ΄ Εξάμηνο:
3 διαλέξεις και 1 σεμινάριο κατ’επιλογή (ανά εξάμηνο) ή
2 διαλέξεις, 1 σεμινάριο και 1 πρακτική άσκηση (Ε’ εξάμηνο)
ΣΤ΄ και Η΄ Εξάμηνο:
Υποχρεωτικά 3 διαλέξεις και 1 σεμινάριο κατ’επιλογή (ανά εξάμηνο)ή
2 διαλέξεις και 1 πτυχιακή εργασία (Η’ εξάμηνο)
Πιστωτικές μονάδες:
240 πιστωτικές μονάδες για τη λήψη πτυχίου
30 πιστωτικές μονάδες ανά εξάμηνο= 60 ανά έτος
Κάθε μάθημα του Α΄ και Β΄ έτους: 5 πιστωτικές μονάδες
1 Διάλεξη: 7 πιστωτικές μονάδες
1 Σεμινάριο: 9 πιστωτικές μονάδες
1 Πρακτική Άσκηση: 7 πιστωτικές μονάδες
1 Πτυχιακή Εργασία: 16 πιστωτικές μονάδες (=1 Διάλεξη: 7 πιστωτικές
Μονάδες + 1 Σεμινάριο: 9 πιστωτικές μονάδες)
Τα υποχρεωτικά μαθήματα των δύο πρώτων ετών φοίτησης είναι τα ακόλουθα:
Α’ Εξάμηνο Σπουδών
Α1 Ιστορία της Τέχνης: εποπτική εισαγωγή
Α2 Ιστορία της Αρχαίας Τέχνης
Α3 Ιστορία της Τέχνης της Μεσαιωνικής Ευρώπης
Α4 Ιστορία των Αισθητικών Θεωριών 1: Αρχαιότητα – Νεότεροι χρόνοι
Α5 Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία
Α6 Αγγλική Ορολογία Τέχνης 1
Β’ Εξάμηνο Σπουδών
Β1 Ιστορία της Τέχνης των νεότερων χρόνων 1: Αναγέννηση και Μπαρόκ
Β3 Μεθοδολογία της Ιστορίας της Τέχνης
Β4 Ιστορία των Αισθητικών Θεωριών 2: από τους νεότερους χρόνους έως τις μέρες μας
Β5 Σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ιστορία
Β6 Αγγλική Ορολογία Τέχνης 2
Β8 Μοντέρνα Τέχνη
Γ’ Εξάμηνο Σπουδών
Γ1 Ιστορία της Αρχιτεκτονικής 1
Γ4 Φιλοσοφία της Τέχνης
Γ5 Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία 1: από τον Ρομαντισμό στον Νατουραλισμό
Γ6 Παιδαγωγικά
Γ7 Ιστορία και Θεωρία της Φωτογραφίας
Γ8 Σύγχρονη Τέχνη
Δ΄ Εξάμηνο Σπουδών
Δ1 Ιστορία της Αρχιτεκτονικής 2
Δ2 Ιστορία της Νεοελληνικής Τέχνης
Δ3 Καλλιτεχνικό Εργαστήριο
Δ4 Θεωρία και Κριτική της Τέχνης
Δ5 Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία 2: Μοντερνισμός και Πρωτοπορία
Δ6 Ψυχολογία της Εκπαίδευσης
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε το Πρόγραμμα Σπουδών του ακαδημαϊκού έτους 2024-2025.
Δείτε εδώ το Πρόγραμμα Σπουδών του ακαδημαϊκού έτους 2023-2024.
Δείτε επίσης εδώ τα Περιγράμματα του Προγράμματος Σπουδών 2023-2024.
Οι διαλέξεις και τα σεμινάρια που προσφέρονται κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 είναι τα ακόλουθα:
E’ και Ζ’ Εξάμηνο Σπουδών
Διαλέξεις
Δ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 615 Μεθοδολογία έρευνας και συγγραφή επιστημονικής εργασίας
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 002 H ζωγραφική του 17ου αιώνα στις Kάτω Xώρες
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 039 Η Ιστορία της Σύγχρονης Τέχνης μέσα από τις εκθέσεις
Δ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 614 Η διαχρονικότητα της Παιδαγωγικής Επιστήμης στην εκπαιδευτική διαδικασία
Δ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 623 Χαρτογραφώντας το πολιτισμικό πεδίο 1
Δ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 622 Θεωρίες των φύλων: διαμόρφωση, εξέλιξη και αντίκτυπος στις τέχνες
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 018 Διδακτική της Ιστορίας της Τέχνης
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 041 Κοινόχρηστοι κόσμοι. Μεσαιωνική τέχνη στη μεθόριο Χριστιανισμού και Ισλάμ
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 031 Mε οδηγό το νερό
Δ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 617 Ιστορία της Επιμέλειας Εκθέσεων
Δ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 627 Το κίνημα του συμβολισμού κατά τα τέλη του 19ου αιώνα: μελομανία, παρακμή, μυστικισμός
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 037 Εισαγωγή στον Αραβικό Πολιτισμό και στις τέχνες του Ισλάμ
Σεμινάρια
Σ-ΦΙ-ΦΙΤΑΕ 705 Χρωματικές θεωρίες και εικαστικές πρακτικές
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 220 Θεωρία και κριτική της τέχνης στην πράξη
Σ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 929 Η Ιστοριογραφία του παρελθόντος ως ιστορία του παρόντος (τέλος 20ού αιώνα – αρχές 21ου).
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 233 Θεωρία της Τέχνης της Ιταλικής Αναγέννησης
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 225 Παλαιοαισθητική: σπηλαιογραφίες της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 234 Ιστορία της Περφόρμανς: Επιτελεστικές τάσεις στην τέχνη του 20ού και 21ου αιώνα
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 241 Τα «γραψίματα των ζωγράφων»: Ο Γ. Τσαρούχης ως ιστορικός τέχνης
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 239 Ο καλλιτέχνης στην μεγάλη οθόνη: κινηματογραφικές βιογραφίες
Σ-ΦΙ-ΦΙΤΑΕ 717 Φιλοσοφία της εικόνας
Σ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 906 Η κρυφή ζωή των έργων
Σ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 930 Δίκαιο και λογοτεχνία
Σ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 925 Η τέχνη στο δίκαιο: νομολογιακά ζητήματα
Σ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 919 Η τέχνη του βιβλίου στον Αραβικό κόσμο
Σ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 922 Ο ήχος του χρώματος: από τον Σαρλ Μπωντλαίρ (Charles Baudelaire) στον Τζων Κέιτζ (John Cage).
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ-244 Η ιστορία της νεοελληνικής ζωγραφικής μέσα από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ (ΠΡΑ)
Στ’ και Η’ Εξάμηνο Σπουδών
Διαλέξεις
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 001 Ειδικά Θέματα της Ιστορίας της Τέχνης: Διδακτική του Μοντερνισμού και διδακτική άσκηση φοιτητών σε σχολεία
Δ-ΦΙ-ΦΙΤΑΕ 502 Θεωρίες τοπίου και κήπου
Δ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 625 Χώρος, χρόνος, και αίσθηση εαυτού: από τη Βοστώνη και την Αϊτή το 18ο αιώνα, μέχρι την Αθήνα και το Black Lives Matter τον 21ο αιώνα
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 043 Ιστορία της Τέχνης των νεότερων χρόνων 2: από τον Νεοκλασικισμό στον Ιμπρεσιονισμό
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 042 Από τα gargoyles στη «φαντασμαγορία»: Το Γοτθικό από τη μεσαιωνική τέχνη στη λογοτεχνία της νεωτερικότητας
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 020 Η Τέχνη στην Ελλάδα μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο
Δ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 611 Διδακτική μεθοδολογία στην εκπαίδευση
Δ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 624 Χαρτογραφώντας το πολιτισμικό πεδίο 2
Δ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 629 Δίκαιο πνευματικής ιδιοκτησίας
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 040 Ευρωπαϊκοί Ρομαντισμοί κατά το α΄ μισό του 19ου αιώνα
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 028 Ο κοσμοπολιτισμός των ελληνιστικών χρόνων: Ο Ελληνικός Κόσμος από τον Αλέξανδρο έως και την πτώση των Ελληνιστικών Βασιλείων
Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 013 Ζητήματα Ιστορίας Αρχαίας Τέχνης: Μετασχηματισμοί του κλασικού
Δ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 616 Εισαγωγή στην τέχνη του θεάτρου
Δ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 628 Μουσειολογία
Δ-ΑΡ-ΙΣΘΕΤΑ-105 Ιστορικές πρωτοπορίες και αρχιτεκτονική του 20ού και 21ου αιώνα
Σεμινάρια
Σ-ΦΙ-ΦΙΤΑΕ 718 Χρήσεις και καταχρήσεις του ωραίου
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 235 Αφαίρεση και Ψυχρός Πόλεμος: ιστοριογραφία, θεωρία και μέθοδος
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 207 Το μεσαιωνικό εικονογραφημένο βιβλίο: σύγχρονες ερευνητικές και ερμηνευτικές προσεγγίσεις
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 228 Το σώμα και η έκφραση των συναισθημάτων στην ευρωπαϊκή ζωγραφική του 17ου αιώνα
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 222 Δυτικοευρωπαίοι καλλιτέχνες στην Ελλάδα, από τις αρχές του 19ου αιώνα έως τον Μεσοπόλεμο
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 221 H τέχνη ως οικολογική ανταπόκριση: πορτραίτα γυναικών από τον Leonardo στην Bio Art
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 236 Φεμινισμός, Τέχνη και Ιστορία της Τέχνης από τη δεκαετία του 1970 ως σήμερα
Σ-ΦΙ-ΦΙΤΑΕ 719 Αισθητική του μεταμοντέρνου
Σ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 918 Ανιχνεύοντας το πορτραίτο του καλλιτέχνη σε έργα της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας
Σ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 927 Δίκαιο, τέχνη και κοινωνία
Σ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 932 Από τη φεμινιστική και κουήρ θεωρία στην affect theory (θεωρία «συναισθημάτων») και τις προεκτάσεις τους
Σ-ΑΝ-ΦΙΤΑΕ 910 Σύγχρονες επιμελητικές πρακτικές
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 243 Διδακτική οπτικού πολιτισμού και οπτικής επικοινωνίας
Σ-ΑΡ-ΙΣΘΕΤΑ 406 Τέχνη και Αρχιτεκτονική της Μεσαιωνικής Αιγύπτου
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 215 Προκολομβιανοί Πολιτισμοί και Τέχνη
Σ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 240 Ζητήματα διαχείρισης μουσειακής μονάδας: η περίπτωση της Εθνικής Πινακοθήκης
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (ΠΤΥ)
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ: Οδηγίες εκπόνησης
Αρχείο Προγραμμάτων Σπουδών
Πληροφορίες σχετικά με το Πρόγραμμα Σπουδών
Το Πρόγραµµα Σπουδών περιέχει τους τίτλους των υποχρεωτικών, των κατ’ επιλογήν υποχρεωτικών και των προαιρετικών (εφόσον υπάρχουν) µαθηµάτων, το περιεχόµενό τους, τις εβδοµαδιαίες ώρες διδασκαλίας τους, στις οποίες επιτελείται το κάθε µορφής διδακτικό έργο, καθώς και τη χρονική αλληλουχία ή αλληλεξάρτηση των µαθηµάτων.
Ο φοιτητής υποβάλλει τη δήλωση προτίµησης των κατ’ επιλογήν υποχρεωτικών µαθηµάτων αποκλειστικά στην πύλη φοιτητολογίου στην αρχή κάθε εξαµήνου και σε ηµεροµηνίες που ανακοινώνονται από τη Γραμματεία.
Η κατανοµή των εξαµηνιαίων µαθηµάτων σε εξάµηνα με βάση το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος ανταποκρίνεται σε συνθήκες κανονικής φοίτησης, προσαρµοσµένης στον ελάχιστο δυνατό αριθµό εξαµήνων που απαιτούνται για τη λήψη του πτυχίου και στην αλληλουχία των προαπαιτούµενων και των εξαρτώµενων από προαπαιτούµενα µαθήµατα. Η ελάχιστη διάρκεια φοίτησης στο Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) του Τμήματος είναι τέσσερα (4) έτη.
Επιπλέον, το Πρόγραμμα Σπουδών περιέχει τις πιστωτικές μονάδες με βάση τα οριζόμενα στη Φ.5/89656/Β3/13.8.2007 απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β’ 1466), καθώς και τα μαθησιακά αποτελέσματα και τα προσόντα που αποκτώνται από το σύνολο του Προγράμματος Σπουδών, αλλά και από κάθε επί μέρους μάθημα, ή εκπαιδευτική δραστηριότητα, ή πρακτική άσκηση που περιλαμβάνεται σε αυτό, σε αντιστοίχηση με εκείνα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Δια Βίου Μάθησης και του Πλαισίου Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Το σύστημα «πιστωτικών µονάδων» βασίζεται στο φόρτο εργασίας του φοιτητή προκειµένου αυτός να ολοκληρώσει µια µαθησιακή διαδικασία. Για ένα εξάµηνο φοίτησης απαιτούνται, σύµφωνα µε το σύστηµα αυτό, 30 πιστωτικές µονάδες, ενώ για ένα ακαδηµαϊκό έτος 60. Αντίστοιχη είναι η πιστωτική µονάδα του ECTS (European Credit Transfer System), συστήµατος που εφαρµόζεται στις ευρωπαϊκές χώρες όπου έχει ενεργοποιηθεί η δράση-κινητικότητα φοιτητών του Προγράµµατος Erasmus+.
Στο Πρόγραµµα Σπουδών του Τµήµατος µπορούν να περιλαµβάνονται και µαθήµατα που ανήκουν στο γνωστικό πεδίο Τοµέα άλλου Τµήµατος. Στην περίπτωση αυτή για την ανάθεση διδακτικού έργου σε μέλη του διδακτικού προσωπικού του άλλου Τμήματος απαιτείται αντίστοιχη πρόταση της Συνέλευσης του Τμήματος Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης η οποία απευθύνεται προς το Τμήμα και το Ίδρυμα όπου ανήκει ο διδάσκων.