Εκδόσεις ΑΣΚΤ (Σελίδα υπό Κατασκευή)
Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Εκατόν πενήντα χρόνια 1837-1987
Έρευνα υλικού και σύνταξη βιογραφικών σημειωμάτων: Αφροδίτη Κούρια, Ναυσικά Πανσελήνου
Εισαγωγή: Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα
Επιμέλεια έκδοσης: Λεώνη Βιδάλη
Σχεδίαση έκδοσης και καλλιτεχνική επιμέλεια: Θανάσης Εξαρχόπουλος
Έτος: 1990
Σελ.: 208
ISBN: 9608507103
Διδάσκοντας την τέχνη: η ιστορία της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών µέσα από το έργο των δασκάλων της 1840-1974
Επιμέλεια έκδοσης: Νίκος Δασκαλοθανάσης
Σημείωση: Περιλαμβάνεται πίνακας περιεχομένων & αλφαβητικό ευρετήριο καλλιτεχνών.
Έκθεση: Αθήνα, ΑΣΚΤ, «Το Εργοστάσιο», 28 Ιουλίου – 31 Οκτωβρίου 2004
Έτος: 2004
Σελ.: 187
ISBN: 9608697719
Ιστορία του κτιρίου της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών επί των οδών Πατησίων και Τοσίτσα: οι ένδικες προτάσεις της ΑΣΚΤ στη δίκη με το ΕΜΠ, 2006
Συγγραφείς: Μιχαήλ Σταθόπουλος, Βασίλειος Σταυριανέας
Έτος: 2006
Σελ.: 116
ISBN: 9608697751
Η νομική θεμελίωση της κυριότητας της ΑΣΚΤ επί του κτιρίου των οδών Πατησίων και Τοσίτσα στην αντιδικία με το ΕΜΠ. Επιπλέον, το χρονικό της ιστορικής διαδρομής της καλλιτεχνικής και τεχνικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, ιδίως κατά τα πρώτα εκατό χρόνια από την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους.
Από την μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη. Μια κριτική ανθολογία
Επιστημονική επιμέλεια έκδοσης – εισαγωγή: Νίκος Δασκαλοθανάσης
Μετάφραση: Ελεάννα Πανάγου
Έτος: 2006
Σελ.: 391
ISBN: 960-86977-4-3
Η ανθολογία περιλαμβάνει τα σημαντικότερα κείμενα που συγκροτούν τη θεωρία της μινιμαλιστικής και της εννοιολογικής τέχνης γραμμένα κυρίως από τους ίδιους τους καλλιτέχνες που συμμετείχαν στις μείζονες καλλιτεχνικές ρήξεις της δεκαετίας του 1960. Η σημασία των κειμένων της παρούσας Ανθολογίας -που πρωτοδημοσιεύονται στον ταραγμένο ορίζοντα των πολιτικών αιτημάτων της εξεγερμένης νεολαίας της δεκαετίας του 1960- δεν είναι αποκλειστικά και μόνο ιστορική: οι ιδέες που κυοφορούνται εδώ, συνεχίζουν να επηρεάζουν, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, την τέχνη, αλλά και τις αντιλήψεις της εποχής μας. Και αυτός είναι ο ουσιαστικός λόγος για τον οποίο η ανάγνωση τούτων των κειμένων παραμένει και σήμερα απολύτως επίκαιρη.
Οι έννοιες της τέχνης στον 20ο αιώνα: μια ανθολογία
Επιστημονική επιμέλεια έκδοσης – εισαγωγή: Παναγιώτης Πούλος
Μετάφραση: Ε. Γιαννοπούλου, Δ. Κοκκινίδης, Μ. Καρρά, Μ. Μάτσας, Κ. Μιτσοτάκη, Ι. Ναούμ, Ν. Πανσελήνου, Π. Σιετή, Γ. Φαράκλας
Έτος: 2006
Σελ.: 551
ISBN: 960-86977-3-5
Δεκαπέντε κείμενα που διαμόρφωσαν την αισθητική προβληματική του εικοστού αιώνα. Η ανθολογία προτείνει ένα ευρύ φάσμα προσεγγίσεων από πέντε διαφορετικές θεωρητικές, λογοτεχνικές και φιλοσοφικές παραδόσεις, την αγγλική, την αμερικανική, την αυστριακή, τη γαλλική και τη γερμανική.
Η παρούσα ανθολογία υιοθετεί μια κριτική απόσταση απέναντι σε ορισμένες παραδοσιακές αισθητικές και φιλοσοφικές κατηγορίες (μίμηση, παράσταση, έκφραση, καλαισθησία, αισθητική στάση, φαντασία, μεγαλοφυία. μνημείο, φόρμα, μνήμη, χρόνος)· θέτει ερωτήματα που αναφέρονται στη μακρόχρονη παράδοση της φιλοσοφίας της τέχνης (ορισμός και ιστορικότητα του έργου αισθητική εμπειρία, καλλιτεχνική δημιουργία)’ επιχειρεί να προσδιορίσει την εμβέλεια της έννοιας του «μοντέρνου».
Έτσι, μέσα από εκ πρώτης όψεως αντικρουόμενες μεθοδεύσεις, αναδύεται μια θεώρηση της τέχνης απαλλαγμένη από τα νεοκλασικά και τα ρομαντικά πρότυπα ανάλυσης. Σύμφωνα με αυτή τη θεώρηση, η τέχνη είναι -όπως η γλώσσα- μια μορφή ζωής, η οποία προσδιορίζεται ως κατεξοχήν εκφραστική και χαρακτηρίζεται από το σύνολο των συνδιαλλαγών της με το κοινό της, καθώς και με τις υπόλοιπες συμβολικές δραστηριότητες του ανθρώπου. Την έννοια αυτή καλείται με τη σειρά του να αξιοποιήσει ή να αμφισβητήσει ο 21ος αιώνας.
Η τέχνη και τα αντικείμενά της
Συγγραφέας: Richard Wollheim
Επιστημονική επιμέλεια έκδοσης – επιλεγόμενα: Παναγιώτης Πούλος
Μετάφραση: Γιάννης Παπαδημητρίου
Έτος: 2009
Σελ.: 445
ISBN: 978-960-6842-05-4
Έξι συμπληρωματικά δοκίμια και μια εμπλουτισμένη βιβλιογραφία περιλαμβάνονται στη δεύτερη έκδοση του έργου, η οποία δημοσιεύτηκε το 1980 και αποτελεί τη βάση για την παρούσα έκδοση. Τα δοκίμια αυτά εξετάζουν κριτικά την αποκαλούμενη “θεσμική θεωρία της τέχνης”, τον αισθητικό ρόλο που ενδέχεται να παίζουν τα κριτήρια ταυτότητας για τα έργα τέχνης, τη λειτουργία της κριτικής δραστηριότητας, της αναπαράστασης και της διά των αισθήσεων αντίληψης, καθώς και ένα ζήτημα το οποίο είχε σκοπίμως παραλειφθεί από την πρώτη έκδοση: τη φύση της αισθητικής αξίας. Επιπροσθέτως, και με την ελπίδα ότι η ελληνική έκδοση της “Τέχνης και των αντικειμένων της” θα αποτελέσει έναν χρήσιμο οδηγό για όποιον ενδιαφέρεται να προσεγγίσει σήμερα τα θεωρητικά προβλήματα που εγείρουν τόσο οι επιμέρους τέχνες (ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, αρχιτεκτονική, μουσική, ποίηση, θέατρο κ.ά.) όσο και κριτική θεώρηση συγκεκριμένων έργων τέχνης, στα “Επιλεγόμενα” και τις σημειώσεις του επιμελητή της έκδοσης καταβάλλεται προσπάθεια να συνδεθούν οι παράμετροι της μελέτης του Βόλχαϊμ με διακυβεύματα που απορρέουν από τις σύγχρονες αναζητήσεις της φιλοσοφίας, της θεωρίας και της ιστορίας της τέχνης.
Η αγορά της τέχνης: παγκοσμιοποίηση και νέες τεχνολογίες
Συγγραφέας: Raymonde Moulin
Επιστημονική επιμέλεια: Νίκη Λοϊζίδη
Μετάφραση: Χρύσα Δραντάκη
Έτος: 2009
Σελ.: 180
ISBN: 978-960-6842-08-5
Στην παρούσα μελέτη, η Ρεϋμόντ Μουλέν καταγράφει με εμβρίθεια και οξυδέρκεια τις βαθιές εσωτερικές αντιφάσεις που χαρακτηρίζουν τους καλλιτεχνικούς θεσμούς αλλά και τις αισθητικές αξίες της Δύσης στη σύγχρονη εποχή. Οι “πολυπολιτισμικές” εκδηλώσεις, η θεσμοθέτηση νέων διεθνών μπιενάλε και διεθνών αγορών σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη, αποτελούν αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα, η οποία, ωστόσο, δεν εμποδίζει στο ελάχιστο την καθαρά δυτική κηδεμονία όλων των σημαντικών δικτύων που έχουν σχέση με την (παγκοσμιοποιημένη πλέον) αγορά της τέχνης. Οι θέσεις της Μουλέν αναδεικνύονται με την παραδειγματική ανάλυση του θεσμικού, νομικού και φορολογικού πλαισίου καθώς και των νέων προσανατολισμών της αγοράς της τέχνης στη χώρα που γνωρίζει άριστα τη Γαλλία.
Πέντε όψεις της νεωτερικότητας: μοντερνισμός, πρωτοπορία, παρακμή, κιτς, μεταμοντερνισμός
Συγγραφέας: Matei Calinescu
Πρόλογος – επίβλεψη: Νίκη Λοϊζίδη
Μετάφραση: Ανδρέας Παππάς
Έτος: 2011
Σελ.: 427
ISBN: 978-960-6842-12-2
Αν και η ακαδημαϊκή θητεία του στην Αμερική βοήθησε καθοριστικά στην ενασχόλησή του με το ευρύτατα συζητούμενο τότε ζήτημα της σχέσης μεταξύ της νεωτερικότητας και του μοντερνισμού, η ιστοριογραφική και ταυτόχρονα ερμηνευτική προσέγγιση που επιχειρεί ο Calinescu σχετικά με τους όρους μοντερνισμός, πρωτοπορία, παρακμή, κιτς είναι προϊόν πολύμοχθης έρευνας, η οποία, σε ό, τι αφορά κυρίως τη διαμάχη “Αρχαίων” και “Μοντέρνων”, διατρέχει την πολιτισμική ιστορία της Δύσης, φτάνοντας έως τον Μεσαίωνα και την Αρχαιότητα. Έχοντας, ως ευρωπαίος στοχαστής, βαθιά συνείδηση του χρόνου και των δραματικών “επιταχύνσεων” της Νεότερης Ιστορίας, ο Calinescu προσπαθεί να αναλύσει με όσο το δυνατόν περισσότερη διαύγεια έννοιες και όρους που υποτιμήθηκαν (όπως ο όρος πρωτοπορία/avant-garde) ή ακόμα και αγνοήθηκαν από την αμερικανική κριτική. Αντίθετα με τις θέσεις που υιοθετήθηκαν εδώ και δεκαετίες από θεωρητικούς του Νέου Κόσμου, ο Calinescu είδε την πρωτοπορία όχι ως απλό συνώνυμο της μοντέρνας καλλιτεχνικής έκφρασης, αλλά ως ακραία αισθητική και ιδεολογική έκφραση της νεωτερικότητας, ως την πλέον οριακή και ταυτόχρονα αυτοκαταστροφική από τις “όψεις” της. Η αισθητική, βέβαια, προσέγγιση των φαινομένων που εξετάζει δεν τον φέρνει αντιμέτωπο με ιστορικού-κοινωνικού χαρακτήρα ερωτήματα, όπως γιατί οι συνθήκες που οδήγησαν την ευρωπαϊκή πρωτοπορία στην καλλιέργεια μιας βαθύτατης “κουλτούρας της κρίσης” δεν διαμορφώθηκαν, αντίστοιχα, και στην Αμερική. Εντούτοις, η προσέγγισή του στη χρονική και εννοιολογική οριοθέτηση της νεωτερικότητας και της σχέσης της με την πρωτοπορία, αν και σε μερικά σημεία αρκετά σχηματική, χαρακτηρίζεται από κριτική ευστοχία και βαθιά εξοικείωση με την ιστορία των ευρωπαϊκών ιδεών κατά τους δύο τελευταίους αιώνες.
Μεταπαραγωγή. H κουλτούρα ως σενάριο: πώς η τέχνη επαναπρογραμματίζει τον κόσμο
Συγγραφέας: Nicolas Bourriaud
Μετάφραση – Επιστημονική επιμέλεια: Δημήτρης Γκινοσάτης
Έτος: 2014
Σελ.: 118
ISBN: 978-960-6842-17-7
Στη Μεταπαραγωγή ο συγγραφέας προσπαθεί να δείξει ότι η ενορατική σχέση των καλλιτεχνών με την ιστορία της τέχνης υπερβαίνει σήμερα αυτό που ονομάζουμε «τέχνη της ιδιοποίησης», η οποία συνεπάγεται και εξυπονοεί μία ιδεολογία της ιδιοκτησίας/κυριότητας, και προχωράει προς μια κουλτούρα της χρήσης μορφών, μια κουλτούρα της διαρκούς δραστηριότητας των σημείων που βασίζεται σ’ ένα συλλογικό ιδεώδες: το μοιράζεσθαι. Το Μουσείο, όπως και η ίδια η Πόλη, αποτελεί για τους καλλιτέχνες έναν κατάλογο μορφών, στάσεων και εικόνων — πρόκειται για έναν συλλογικό εξοπλισμό από όπου όλοι είναι σε θέση να αντλήσουν, όχι για να υποταχθούν στην αυθεντία του, αλλά για να τον χρησιμοποιήσουν ως μία δεξαμενή εργαλείων που θα τους επιτρέψει να διερευνήσουν τον σύγχρονο κόσμο. […] Επιδίωξή του δεν είναι να αναπτύξει και να εικονογραφήσει μία σειρά από αφηρημένες ιδέες μέσω μιας «γενιάς» καλλιτεχνών, αλλά να κατασκευάσει ιδέες στον απόηχο του έργου τους. Στοχάζεται μαζί τους. Αυτό, το δίχως άλλο, είναι η φιλία, με την έννοια που της προσέδιδε ο Μισέλ Φουκό.
Η γλώσσα των νέων μέσων
Συγγραφέας: Lev Manovich
Επιστημονική επιμέλεια: Μάνθος Σαντοριναίος
Μετάφραση: Θοδωρής Δρίτσας, Κώστας Σπαθαράκης
Έτος: 2016
Σελ.: 471
ISBN: 978-960-6842-23-8
Ο ψηφιακός τρόπος μίμησης της παραγωγής της βιομηχανικής εποχής, σχεδόν σε όλους τους επαγγελματικούς χώρους, είναι εύχρηστος, πιο γρήγορος, ακριβής, αποτελεσματικός και ιδιαίτερα φθηνός. Παράλληλα όμως η ψηφιακή τεχνολογία εικονογραφεί δύσκολες μαθηματικές έννοιες, εμφανίζει με εικονικό τρόπο αρχεία μεγάλων δεδομένων και ερευνητικά αποτελέσματα ή επεξεργάζεται σε βάθος υλικά και αρχεία κάθε υφής. Όλα αυτά βοηθούν στη δημιουργία νέων σκέψεων, νέων δομών, νέων θεωριών, νέων ορολογιών. Πόσο σημαντικός είναι αυτός ο χώρος και πόσο έχουμε αξιοποιήσει επαρκώς τα ειδικά αυτά χαρακτηριστικά εκτός των πολύ εξειδικευμένων χώρων έρευνας; Μήπως τελικά υπάρχει ακόμα μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης; Αυτήν την κατάσταση αντιλαμβάνεται ο συγγραφέας δείχνοντας ότι πολλά στοιχεία δεν είναι καινούργια αλλά κυρίως μη εκμεταλλεύσιμα. Αναδεικνύει τις νέες ιδιότητες των νέων μέσων, ξεκαθαρίζει τις διασυνδέσεις τους με τα παλαιότερα και ορίζει τους νέους γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες. Δημιουργεί ένα διακριτό σύστημα ερμηνείας το οποίο προφυλάσσει τόσο τον ερευνητή, όσο και τον δημιουργό για να μην υποκύψουν στην παγίδα του εύκολου, του απατηλού, του ψεύτικου, του εντυπωσιακού, των gadgets, που έχουν γίνει συνώνυμα του ψηφιακού πολιτισμού, αφού παρέχουν απίθανες δυνατότητες και εντυπωσιακά τρυκ. Ο συγγραφέας απομυθοποίησε το μέσο και τις διαδόσεις θετικές ή αρνητικές που το ακολουθούσαν. Αποδεικνύει ότι προϋπήρχε ένα μεγάλο μέρος ιδεών που αποκτούν τώρα μια σημαίνουσα θέση και απομονώνει και μεγεθύνει τα βασικά σημεία που κατά την άποψή του πρέπει να ερευνηθούν. Συνδυάζει το χώρο της θεωρίας και της τεχνολογίας. Δεν εξετάζει το φαινόμενο με τη λογική της συνεχούς εξέλιξης και της καινοτομίας με το νόμο του «disruptive innovation» κατά τους Christensen και Bower, ούτε με τη θριαμβολογία της μελλοντολογίας. Κυρίως μελετά τα σημεία σύγκλησης (διασύνδεσης) των παλαιών και νέων μέσων προβάλλοντας όχι τόσο τα ίδια τα μέσα, όσο την ανάγκη του ανθρώπου για αφήγηση με τα μέσα που διαθέτει σε κάθε εποχή… Το βιβλίο του Manovich πετυχαίνει κάτι απλό, δείχνει με πρακτικό τρόπο την άλλη πλευρά, αυτήν του αναστοχασμού καλώντας τον κάθε ενδιαφερόμενο, να αξιοποιήσει σωστά τη νέα κατάσταση με στόχο να ανακαλύψει και να περιγράψει το μέχρι τώρα μη περιγράψιμο.
Το ελικτικό υποκείμενο. Για μια αισθητική της παγκοσμιοποίησης
Συγγραφέας: Nicolas Bourriaud
Μετάφραση – Επιστημονική επιμέλεια: Δημήτρης Γκινοσάτης
Έτος: 2022
Σελ.: 248
ISBN: 978-960-6842-30-6
Ο μετανάστης, ο εξόριστος, ο τουρίστας, ο αστεακός περιηγητής αποτελούν, παρ’ όλα αυτά, τις κατ’ εξοχήν αντιπροσωπευτικές μορφές της σύγχρονης κουλτούρας. Παραμένοντας στο ορολογικό πεδίο της βοτανικής και του φυτικού βασιλείου, Θα λέγαμε πως το υποκείμενο των αρχών του 21ου αιώνα μοιάζει με εκείνους τους ελικτικούς φυτικούς οργανισμούς, οι οποίοι δεν εξαρτώνται από μία και μοναδική ρίζα για να βλαστήσουν, αλλά τουναντίον εξελίσσονται προς όλες τις κατευθύνσεις, σε όποιες επιφάνειες τους προσφέρουν ot περιστάσεις… κατά το παράδειγμα του κισσού. Σε αντίθεση με τα φυτά των οποίων η ανάπτυξη καθορίζεται αποκλειστικά και μόνο από τη ρίζωσή τους σε ένα οριοθετημένο έδαφος μέσω υπόγειων, πρωτογενών ριζών, ο Κισσός ο Ελικτικός ανήκει σε εκείνη την οικογένεια φυτών με υπέργειες, επιγενείς ρίζες, τις οποίες αυτά αναπτύσσουν καθώς εξελίσσονται, εν κινήσει. Ο ελικτικός οργανισμός… μεταφράζει, μεταγλωττίζει, μετασκευάζει τον εαυτό του πάντοτε σε συνάρτηση με το χώρο στον οποίο κινείται. Κατ’ αυτήν την έννοια, το επίθετο «ελικτικός»… μοιάζει να συνοψίζει το καθεστώς του σύγχρονου αυτού υποκειμένου, το οποίο ταλαντεύεται μεταξύ της ανάγκης για εγκαθίδρυση δεσμών και της τάσης για εκρίζωση, μεταξύ ενικοποίησης και παγκοσμιοποίησης, μεταξύ διατήρησης της ταυτότητας και ανοίγματος προς την ετερότητα. […] Η σύγχρονη τέχνη παρέχει νέα μοντέλα ευδοκίμησης γι’ αυτόν τον τύπο υποκειμένου σε κατάσταση διαρκούς εκρίζωσης και επαναρίζωσης, καθότι αποτελεί ένα πραγματικό πειραματικό εργαστήριο παραγωγής ταυτοτήτων.
Σχεσιακή αισθητική
Συγγραφέας: Nicolas Bourriaud
Μετάφραση – Επιστημονική επιμέλεια: Δημήτρης Γκινοσάτης
Έτος: 2014
Σελ.: 158
ISBN: 978-960-6842-18-14
Η καλλιτεχνική δραστηριότητα δεν αποτελεί μία αμετάβλητη ουσία, αλλά ένα παιχνίδι του οποίου οι μορφές, οι τροπικότητες και οι λειτουργίες μεταβάλλονται και εξελίσσονται ανάλογα με την εκάστοτε εποχή και το εκάστοτε κοινωνικό συγκείμενο. Αποστολή του κριτικού είναι να μελετήσει εκ του σύνεγγυς αυτήν τη δραστηριότητα καθώς εξελίσσεται σε ενεστώτα χρόνο.
[…] Έπειτα από τη σφαίρα των σχέσεων μεταξύ Ανθρωπότητας και θεότητας, εν συνεχεία μεταξύ Ανθρωπότητας και αντικειμένου, η καλλιτεχνική πρακτική εστιάζεται πλέον στη σφαίρα των διανθρώπινων σχέσεων. Αυτό μαρτυρεί η τρέχουσα καλλιτεχνική δραστηριότητα από τις αρχές της δεκαετίας του 1990: ο καλλιτέχνης επικεντρώνεται όλο και περισσότερο στις σχέσεις που πυροδοτεί το έργο του μεταξύ των παραληπτών του ή στην επινόηση μοντέλων κοινωνικότητας. Αυτός ο συγκεκριμένος τύπος παραγωγής δεν προσδιορίζει μονάχα ένα ιδεολογικό και πρακτικό πεδίο, αλλά και μία σειρά από νέους μορφικούς τομείς.
Ο ζωγράφος στην Εδέμ
Συγγραφέας: Philip Guston
Επιμέλεια – εισαγωγή – μετάφραση – κείμενα – ομιλίες/συνεντεύξεις: Γιάννης Κονταράτος
Έτος: 2014
Σελ.: 80
ISBN: 978-960-6842-16-0
Τμήμα Θεωρητικών Σπουδών Τέχνης / Οδηγός Σπουδών 2007-2008
Ο οδηγός σπουδών του τμήματος Θεωρητικών Σπουδών Τέχνης της ΑΣΚΤ συντάχθηκε από τη Διευθύντρια ακαδημαϊκών θεμάτων Καλλιόπη Κανέλλου σε συνεργασία με τη Μαρία Χατζή υπό την εποπτεία της Γενικής Συνέλευσης του τμήματος και της Προεδρεύουσας Νίκης Λουιζίδη.
Ιστορική Διαδρομή: Νίκος Δασκαλοθανάσης
Έτος: 2008
Σελ.: 119
ISBN: 960-86977-9-9
Το Τμήμα ΘΙΣΤΕ σκοπεύει στην ποιοτική αναβάθμιση των Ανθρωπιστικών Σπουδών στην Ελλάδα μέσω της έρευνας και της διδασκαλίας της Ιστορίας της Τέχνης. Η επιστήμη της Ιστορίας της Τέχνης αντιμετωπίζεται πλέον ως ειδικευμένος και σαφώς προσδιορισμένος ακαδημαϊκός και επαγγελματικός προσανατολισμός. Η ερευνητική εμβέλεια του συγκεκριμένου γνωστικού πεδίου καλύπτει το χώρο του ευρωπαϊκού και δυτικού πολιτισμού με προοπτική ανοιγμάτων σε αρχαίους αλλά και σύγχρονους πολιτισμούς της αναπτυσσόμενης περιφέρειας. Οι απόφοιτοι του Τμήματος θα μπορούν να προσφέρουν τις γνώσεις και την επιστημονική τους πείρα σε Πανεπιστήμια, Επιστημονικά Ινστιτούτα. Μουσεία και Δημοτικές Πινακοθήκες.
Γραφείο Διασύνδεσης / Το Προφίλ του Αποφοίτου της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών
Στα πλαίσια λειτουργίας του Γραφείου Διασύνδεσης της ΑΣΚΤ, αποφασίστηκε και διεξήχθη σε συνεργασία με επιστημονική ομάδα του Τμήματος Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, απογραφική έρευνα στους αποφοίτους της τελευταίας δεκαετίας (1994-2003).
Επιστημονικοί Υπεύθυνοι Μελέτης: Αριστοτέλης Τζάκος, Άγγελος Αντωνόπουλος
Έτος: 2005
Σελ.: 161
ISBN: 960-6654-23-0
Σκοπός της έρευνας αυτής ήταν να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα που λίγο-πολύ έχουν απασχολήσει πολλούς από το εκπαιδευτικό προσωπικό της ΑΣΚΤ σχετικά με την πορεία των αποφοίτων μας, όπως π.χ. ποιο είναι το ποσοστό που συνεχίζουν μεταπτυχιακές σπουδές; πόσοι υπάρχουν ως δρώντας καλλιτέχνες; οι σπουδές τους προσφέρουν επαγγελματική αποκατάσταση; και πολλά άλλα. Είναι η πρώτη φορά που διεξάγεται τέτοια έρευνα και θεωρούμε ότι τα αποτελέσματά της, όπως αναλύονται και παρουσιάζονται διεξοδικά πιο κάτω, είναι εντυπωσιακά και χρήσιμα ως εργαλείο, τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και σε κάθε ενδιαφερόμενο.
Εκδόσεις της Βιβλιοθήκης Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών
Βιβλιοθήκες τέχνης : ο ρόλος και οι ιδιαιτερότητές τους : their role and peculiarity/ διημερίδα βιβλιοθηκών τέχνης, Αθήνα, 18-19 Ιουνίου 1998 / Art libraries meeting, Athens, 18-19 June 1998, 1999.
ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Υπεύθυνη: Νίκη Ζαχιώτη
Μέλη: Δημήτρης Βανέλλης, Χρυσάνθη Γεωργούλη, Μαρίνα Κομπολύτη, Μαρία Μαμαλίγκα, Βαρβάρα Οικονομίδου, Μαρία Παπαδάκη, Αντωνία Αναστασοπούλου
Χορηγοί:
- ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
- Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ.: ΕΡΓΟ: ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΤΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΚΑΛΟΝ ΤΕΧΝΩΝ
- ΙΔΡΥΜΑ I. ΚΟΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Έτος: 1998
Σελ.: 228
ISBN: 960-85071-7-0
Πολιτική για την διατήρηση και την συντήρηση των συλλογών των βιβλιοθηκών: πρακτικά, Αθήνα 10-12 Μαΐου 2000.
ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Πρόεδρος: Νίκη Ζαχιώτη
Αντιπρόεδρος: Δημήτρης Βανέλλης
Γενικός Γραμματέας: Μαρίνα Κομπολύτη
Ταμίας: Βαρβάρα Οικονομίδου
Μέλη: , Χρυσάνθη Γεωργούλη, Μαρία Μαμαλίγκα, Θεοδόσιος Μητρόπουλος , Ελεάνα Παθιακάκη
Επιμέλεια κειμένων: Μαρία Μαμαλίγκα
Η έκδοση των πρακτικών χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού – Διεύθυνση Συνεδρίων
Έτος: 2000
Σελ.: 61
ISBN: 960-85071-9-7
Βιβλιοθήκη Γιάννη Κεφαλληνού: Θεματικός κατάλογος.
Η ένταξη της Βιβλιοθήκης Κεφαλληνού (Β.Κ.) στη συλλογή της Βιβλιοθήκης της ΑΣΚΤ έγινε με την καταγραφή της στο Βιβλίο Εισαγωγής το Νοέμβριο του 1959. Καταγράφηκαν 633 τόμοι (577 τίτλοι), αριθμός ο οποίος συμφωνεί με τον προαναφερθέντα θεματικό κατάλογο καθώς και με την πρόσφατη καταγραφή (2000) στο αυτοματοποιημένο σύστημα της Βιβλιοθήκης.
Ο αριθμός των 800 τόμων που αναφέρεται στα πρακτικά της συνεδρίασης του Συλλόγου Καθηγητών της ΑΣΚΤ, πληροφορία την οποία χρησιμοποιεί και ο Ε. X. Κάσδαγλης στο βιβλίο του «Γιάννης Κεφαλληνός ο Χαράκτης» δεν επιβεβαιώνεται.
Σήμερα η Β.Κ. αποτελεί μέρος της Ειδικής Συλλογής της Βιβλιοθήκης της ΑΣΚΤ στην οποία περιλαμβάνονται τα πολύτιμα, τα σπάνια και τα ιστορικά βιβλία της. Είναι ταξινομημένη και ταξιθετημένη αλφαβητικά κατά συγγραφέα.
Η θεματική παρουσίαση του καταλόγου επιλέχθηκε με σκοπό την καλύτερη ανάδειξη του περιεχομένου της Βιβλιοθήκης Κεφαλληνού και τη διευκόλυνση των ερευνητών.
Έτος: 2002
Σελ.: 93
ISBN: 960-85071-8-9
Από το 1989 μέχρι και σήμερα η ΑΣΚΤ εκδίδει κάθε χρονιά κατάλογο με τα έργα των αποφοίτων του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών.
Κατάλογοi αποφοίτων 1989 –
Απόφοιτοι ’88-’89 : έκθεση ζωγραφικής, χαρακτικής, γλυπτικής / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
Απόφοιτοι ’89-’90 : έκθεση ζωγραφικής, χαρακτικής, γλυπτικής / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
Απόφοιτοι ’90-’91 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
Απόφοιτοι ’91-’92 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class ’92 : exhibition catalogue / Athens School of Fine Arts
Απόφοιτοι ’92-’93 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class ’93 : exhibition catalogue / Athens School of Fine Arts
Απόφοιτοι ’93-’94 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class ’94 : exhibition catalogue / Athens School of Fine Arts
Απόφοιτοι ’94-’95 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class ’95 : exhibition catalogue / Athens School of Fine Arts
Απόφοιτοι ’95-’96 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class ’96 : exhibition catalogue / Athens School of Fine Arts
Απόφοιτοι ’96-’97 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class ’97 : exhibition catalogue / Athens School of Fine Arts
Απόφοιτοι ’97-’98 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class ’98 : exhibition catalogue / Athens School of Fine Arts
Απόφοιτοι ’98-’99 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class ’99 : exhibition catalogue / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2000
Σελ.: χ.α.
ISBN: –
Έκθεση: “Το Εργοστάσιο”, Αθήνα, 7- 29 Φεβρουαρίου 2000
Απόφοιτοι 1999 – 2000 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class 1999-2000 : exhibition catalogue / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2001
Σελ.: 155
ISBN: –
Έκθεση: “Το Εργοστάσιο”, Αθήνα, 16 Μαΐου – 9 Ιουνίου 2001
Απόφοιτοι 2000 – 2001 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class 2000-2001 : Κατάλογος έκθεσης / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2002
Σελ.: χ.α.
ISBN:
Η έκθεση των αποφοίτων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών είναι ένας ώριμος δεσμός που χρονολογείται από το 1988. Κάδε χρόνο δίνει την ευκαιρία στους νέους καλλιτέχνες, που μέχρι χτες ήταν σπουδαστές, να δουν τα έργα τους αναρτημένα με επαγγελματικό τρόπο έξω από τον οικείο και περιορισμένο χώρο του εργαστηρίου όπου φοίτησαν και να παρατηρήσουν μαζί μας τα αποτελέσματα της πολύχρονης εργασίας τους στη Σχολή. Είναι μια έκθεση σημαντική για τους αποφοίτους, για τους δασκάλους και για όποιον αγαπάει την τέχνη, διότι μπορεί να λειτουργήσει ως ερέθισμα για ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις σε όλους.
Στον εκθεσιακό χώρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών «το εργοστάσιο» εκτίθεται ένα μέρος των διπλωματικών εργασιών που εκπόνησαν οι τελειόφοιτοι του ακαδημαϊκού έτους 2000-2001, δείγμα των προσπαθειών που κατέβαλαν στη διάρκεια των σπουδών τους. Πριν φτάσουν εδώ έπρεπε να αντιμετωπίσουν ζητήματα αισθητικής, τεχνικής και θεωρητικής κατάρτισης, να κοπιάσουν ώσπου να κατακτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες, ξέροντας ότι αυτό ποτέ δεν δα είναι αρκετό, ότι και στο μέλλον δα πρέπει να αγωνίζονται για ακόμα υψηλότερες κατακτήσεις. Τα έργα που έχουμε τη χαρά να βλέπουμε φανερώνουν τη φρεσκάδα της νεότητας των δημιουργών τους, τις ποιότητες που υπάρχουν μέσα σε κάδε νέο καλλιτέχνη, αλλά και την πολυμορφία των αισθητικών τους αναζητήσεων. Δείχνουν καθαρά ότι προέρχονται από προσωπικότητες που συγκροτήθηκαν μέσα από την καλλιτεχνική παιδεία. Η σημερινή πολυσύνδετη και πολλές φορές αντιφατική πραγματικότητα των εικαστικών τεχνών δα είναι γι’ αυτούς μια πρόσθετη πρόκληση στην οποία όλοι ευχόμαστε να απαντήσουν με τον ευτυχέστερο τρόπο.
Έκθεση: “Το Εργοστάσιο”, Αθήνα, Iούνιος – Ιούλιος 2002
Απόφοιτοι 2001 – 2002 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class 2001-2002 : Κατάλογος έκθεσης / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2003
Σελ.: 160
ISBN:
Έκθεση: “Το Εργοστάσιο”, Αθήνα, 26 Μαΐου – 26 Ιουνίου 2003
Απόφοιτοι 2002 – 2003 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class 2002-2003 / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2004
Σελ.: 191
ISBN:
Έκθεση: “Το Εργοστάσιο”, Αθήνα, Απρίλιος – Μάϊος 2004
Απόφοιτοι 2003 – 2004 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class 2003-2004 / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2005
Σελ.: 183
ISBN:
Έκθεση: “Το Εργοστάσιο”, Μάϊος – Ιούνιος 2005
Απόφοιτοι 2004 – 2005 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class 2004-2005 / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2006
Σελ.: 195
ISBN:
Έκθεση: Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Εκθεσιακός χώρος Νίκος Κεσσανλής, Μάϊος – Ιούνιος 2006
Απόφοιτοι 2005 – 2006 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class 2005-2006 / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2008
Σελ.: 213
ISBN:
Έκθεση: Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Εκθεσιακός χώρος “Νίκος Κεσσανλής”, Φεβρουάριος – Μάρτιος 2008
Απόφοιτοι 2006 – 2007 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class 2006-2007 / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2009
Σελ.: 189
ISBN: 978-960-6842-02-3
Υπάρχει μακρόχρονη παράδοση στην παρουσίαση των διπλωματικών εργασιών των αποφοίτων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, που ολοκληρώνονται μετά από συστηματική προσπάθεια σε μία πορεία πέντε ετών από την εισαγωγή τους στην σχολή μας. Μέσα από μεθοδική σπουδή, αγάπη για την τέχνη και δημιουργική συνεργασία σπουδαστών και δασκάλων επιχειρείται η καλλιέργεια του εσωτερικού πλούτου των νέων μας καλλιτεχνών και η ανάδειξη, όσο είναι δυνατόν, του προσωπικού τους τρόπου έκφρασης, μέσω της τέχνης.
Στην έκθεση αυτή των αποφοίτων του 2006-2007 ο θεατής έχει την δυνατότητα να παρακολουθήσει, μέσα από τα έργα τους, τη μεγάλη ποικιλία εικαστικών προσεγγίσεων, πλουραλισμό απόψεων, ένα πρόσωπο της σχολής χωρίς δογματισμούς. Για την πραγματοποίηση των έργων τους οι νέοι μας καλλιτέχνες αξιοποίησαν εύστοχα όλα το μέσα έως και τους πιο σύνθετους συνδυασμούς της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας.
Ο εκσυγχρονισμός του προγράμματος σπουδών και της υλικοτεχνικής υποδομής, η πολυμορφία των αντικειμένων και κατευθύνσεων, τα θεωρητικά μαθήματα, η ενεργός συμμετοχή σε όλα τα Ευρωπαϊκά προγράμματα, οι εκπαιδευτικές εκδρομές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό συμβάλλουν στο αποτέλεσμα αυτό.
Έκθεση: Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Αίθουσα “Νίκος Κεσσανλής”, Δεκέμβριος 2008 – Ιανουάριος 2009
Απόφοιτοι 2007 – 2008 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class 2007-2008 / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2010
Σελ.: 200
ISBN:
Έκθεση: Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Φεβρουάριος 2010
Απόφοιτοι 2008 – 2009 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class 2008-2009 / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2011
Σελ.: 178
ISBN:
Έκθεση: Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Εκθεσιακός χώρος Νίκος Κεσσανλής, 20 Ιανουαρίου – 20 Φεβρουαρίου 2011
Απόφοιτοι 2009 – 2010 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class 2009-2010 / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2013
Σελ.: 160
ISBN:
Έκθεση: Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Μάϊος 2013
Απόφοιτοι 2010 – 2011 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών = Graduating class 2010-2011 / Athens School of Fine Arts
Έτος: 2014
Σελ.: 160
ISBN:
Η ετήσια έκθεση των αποφοίτων του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών στον εκθεσιακό χώρο «Νίκος Κεσσανλής» παρουσιάζει τα έργα, επισημαίνει τις τάσεις και τους εκφραστικούς χαρακτήρες, και καταγράφει τα τελικά αποτελέσματα της εικαστικής εκπαίδευσης και της καλλιτεχνικής έρευνας που ανέπτυξαν οι απόφοιτοι στη διάρκεια των σπουδών τους.
Από την ίδια τη φύση της, τη λειτουργική της δομή αλλά και την ιστορία της, η σχολή παραμένει κατά κύριο λόγο εργαστηριακή. Στα έργα αυτά των αποφοίτων είναι έκδηλη η εκπαιδευτική συμβολή των Καθηγητών και του Διδακτικού Προσωπικού των καλλιτεχνικών εργαστηρίων. Παράλληλα, χάρη στο ενιαίο πρόγραμμα σπουδών, το σύνολο των διδασκόντων επενεργεί διαμορφωτικά στη συγκρότηση των φοιτητών, προσφέροντας μια ευρύτερη και ολοκληρωμένη εικαστική παιδεία.
Από αυτή την άποψη, η έκθεση λειτουργεί ως συνοπτική αλλά και συνεκτική εικόνα των διπλωματικών εργασιών και των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων του Τμήματος. Με δεδομένο τον θετικό και ελπιδοφόρο χαρακτήρα του, ο θεσμός της ετήσιας έκθεσης αποφοίτων αποτελεί πάντα σημείο και στιγμή απολογισμού, αποτίμησης και κριτικής του έργου που επιτελείται και των αλλαγών που συντελούνται σε μια περίοδο που «το αυτονόητο της τέχνης έχει χαθεί» (Theodor W. Adorno).
Έκθεση: Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Εκθεσιακός Χώρος “Νίκος Κεσσανλής”, 14 Φεβρουαρίου – 08 Μαρτίου 2014
Απόφοιτοι 2011 – 2012 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Εικαστικών Τεχνών Τεχνών = Graduating class 2011-2012 / Athens School of Fine Arts. Department of Fine Arts
Έτος: 2015
Σελ.: χ.α.
ISBN:
Έκθεση: Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Εκθεσιακός Χώρος “Νίκος Κεσσανλής”, 29 Απριλίου – 27 Μαΐου 2015
Απόφοιτοι 2012 – 2013 / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Εικαστικών Τεχνών Τεχνών = Graduating class 2012-2013 / Athens School of Fine Arts. Department of Fine Arts
Έτος: 2016
Σελ.: χ.α.
ISBN:
Έκθεση: Κατάλογος έκθεσης: Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Εκθεσιακός Χώρος “Νίκος Κεσσανλής”, 20 Απριλίου – 28 Μαΐου 2016
Έκθεση Αποφοίτων 2014 – 2017 = Graduating Class Exhibition 2014-2017
Έτος: 2019
Σελ.: 207
ISBN: 9786188370937
Παρουσιάζονται τα συνοπτικά βιογραφικά και οι δουλειές όσων αποφοίτησαν από το 2014 μέχρι το 2017 καθώς και μια προδημοσίευση της μετάφρασης του Δημήτρη Γκινοσάτη του έργου του Nicolas Bourriaud, Το ελικτικό υποκείμενο– Για μια αισθητική της παγκοσμιοποίησης (ΑΣΚΤ 2019).
Έκθεση: Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Εκθεσιακός Χώρος “Νίκος Κεσσανλής”, Πρώτο μέρος: 29 Νοεμβρίου – 22 Δεκεμβρίου 2018, δεύτερο μέρος: 17 Ιανουαρίου – 09 Φεβρουαρίου 2019.
Απόφοιτοι ’17 – ’18 ’18 – ’19 / σώμα, εργασία, πολιτική, φροντίδα = Graduates ’17 – ’18 ’18 – ’19 / body, work, politics, care
Έτος: 2020
Σελ.: 252
ISBN: 9789606842269 ?
Έκθεση: Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Εκθεσιακός Χώρος “Νίκος Κεσσανλής”, 23 Οκτωβρίου – 22 Νοεμβρίου 2020
Απόφοιτοι 2019 – 2020 & 2020 – 2021 = Graduates 2019 – 2020 & 2020 – 2021
Έτος: 2022
Σελ.: 271
ISBN: 9789606842276 ?
Έκθεση: Αθήνα, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Εκθεσιακός χώρος “Νίκος Κεσσανλής”, 19 Μαΐου – 09 Ιουνίου 2022