Β’ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ / Διευθ. Ι. Μεσσήνης

Β΄  Εργαστήριο ΧαρακτικήςΈντυπης Εικόνας

 

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ 

Βλέπουμε  την σύγχρονη  χαρακτική ως αναπόσπαστο μέρος του συγχρόνου εικαστικού  γίγνεσθαι, δηλαδή η σύγχρονη χαρακτική γλώσσα ως ένας τρόπος σκέψης και πρακτικής γύρω από την έντυπη εικόνα και την αναζήτηση της καθημερινής εμπειρίας.

Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της χαρακτικής είναι  η επανάληψη–πολλαπλότητα  καθώς και η μηχανική διαμεσολάβηση. Λόγω των ιδιαίτερων μεθόδων που χρησιμοποιεί μπορεί να αρθρώσει τα σημαντικά και θεμελιώδη ενδιαφέροντα της σύγχρονης τέχνης  δηλαδή την  δημιουργία νοήματος μέσω «μηχανικών» μέσων. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι οι τεχνολογίες- τεχνικές του μέσου επιβάλλουν τις δομές τους και τις αξίες τους στις εικόνες και στα περιεχόμενα. Η αισθητική  επίδραση της τεχνικής στην μορφή είναι επομένως καθοριστική. Το μέσον δεν είναι ουδέτερο, παράγει αισθητική, ιδεολογία και νόημα.

Η ανάγκη πραγμάτωσης ενός καλλιτεχνικού-εννοιολογικού προβληματισμού, οδηγεί  στην αναζήτηση μιας σύγχρονης και ιδιαίτερα διευρυμένης οπτικής και πρακτικής. Η προσπάθεια κατασκευής ενός καλλιτεχνικού-αισθητικού και  θεωρητικού λόγου που να λειτουργεί ως μια εικαστική γλώσσα, στοχεύοντας στην προσέγγιση, κατανόηση και αφομοίωση του παγκόσμιου καλλιτεχνικού γίγνεσθαι.

Ο πειραματισμός και η έρευνα για την δημιουργία κατάλληλων καλλιτεχνικών-εννοιολογικών εργαλείων  ως όργανα για τη κατανόηση και δημιουργία ενός σύγχρονου  εικαστικού έργου που στοχεύει στην ‘αναπαράσταση – νοηματοδότηση’ της ατομικής υποκειμενικότητας καθώς και του κοινωνικού, πολιτικού και οικονομικού πλαισίου.

Η κατασκευή μιας εικαστικής γλώσσας σύγχρονης, πειραματικής και κριτικής, ανοιχτής στη σημερινή καθημερινή πραγματικότητα που στοχεύει  στην άρθρωση ενός εικαστικού-κριτικού λόγου και στην αναζήτηση ενός καθολικού νοήματος της σύγχρονης κοινωνικής εμπειρίας. Έτσι ο σπουδαστής-δημιουργός θα δύναται μόνος του να δημιουργήσει το αισθητικό πλαίσιο νοηματοδότησης του δικού του έργου, ενός έργου που παράγει και δεν αναπαράγει.

Η χρήση των σύγχρονων καλλιτεχνικών πρακτικών  και η ενσωμάτωση στο σκεπτικό του και άλλων μορφών τέχνης, ‘μη τέχνης’ και πειραματισμού (διάφορες μορφές printmaking, η έντυπη εικόνα στον χώρο,  φωτογραφία,  video art-κινούμενη εικόνα,  performance κ.τ.λ.) πλουτίζουν τη καλλιτεχνική αναπαράσταση και την ατομική έκφραση. Η αναζήτηση μιας ιστορικής, απελευθερωτικής  αισθητικής, ως τρόπος σκέψης , αιχμηρής,  κριτικής, πρωτοποριακής,  οδηγούν στην κατασκευή ενός έργου μη αφομοιώσιμου, μη  ενσωματώσιμου  και ταυτόχρονα δυνάμενου να ερμηνεύει το ηθικό-πολιτικό, ιστορικό,  κοινωνικό πλαίσιο και όχι το αντίθετο.

 

Α΄ εξάμηνο 

Εισαγωγή στην έννοια του σχεδίου. Το σχέδιο ως αυτόνομη καλλιτεχνική –εκφραστική γλώσσα.

Μεθοδολογία του σχεδίου. Δομή της σχεδιαστικής Εικόνας.

Το σχέδιο ως Αισθητικό Αντικείμενο-Κοινωνική Πρακτική. Σύγχρονες Τεχνικές Αναπαράστασης.

Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.

 

Β΄ εξάμηνο

 

Εισαγωγή στην έννοια του σχεδίου. Το σχέδιο ως αυτόνομη καλλιτεχνική –εκφραστική γλώσσα.

Μεθοδολογία του σχεδίου. Δομή της σχεδιαστικής Εικόνας.

Το σχέδιο ως Αισθητικό Αντικείμενο-Κοινωνική Πρακτική. Σύγχρονες Τεχνικές Αναπαράστασης.

Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.

 

Γ΄ εξάμηνο

 

Εισαγωγή στο χρώμα. Η γλώσσα του χρώματος. Μεθοδολογία-Θεωρία Ιστορία.

Η Χαρακτική ως Printmaking. Σύγχρονη Τέχνη και Έντυπη Εικόνα. Τεχνολογικά Μέσα και Αναπαράσταση.

Εισαγωγή στη γλώσσα της Σύγχρονης Χαρακτικής-Printmaking. (Νέα Μέσα και Μορφές της Τεχνολογικής Εικόνας,

Μεθοδολογία, Τεχνικές, Ιστορία-Θεωρία)

Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.

 

Δ΄ εξάμηνο

             

Εισαγωγή στο χρώμα. Η γλώσσα του χρώματος. Μεθοδολογία-Θεωρία Ιστορία.

Η Χαρακτική ως Printmaking. Σύγχρονη Τέχνη και Έντυπη Εικόνα. Τεχνολογικά Μέσα και Αναπαράσταση.

Εισαγωγή στη γλώσσα της Σύγχρονης Χαρακτικής-Printmaking. (Νέα Μέσα και Μορφές της Τεχνολογικής Εικόνας,

Μεθοδολογία, Τεχνικές, Ιστορία-Θεωρία)

Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.

 

Ε΄ εξάμηνο

 

Η Χαρακτική ως Printmaking. Σύγχρονη Τέχνη και Έντυπη Εικόνα.

Εισαγωγή στη γλώσσα της Σύγχρονης Χαρακτικής-Printmaking. (Νέα Μέσα και Μορφές

της Τεχνολογικής Εικόνας, Μεθοδολογία, Τεχνικές, Ιστορία-Θεωρία)

Το βιβλίο ως καλλιτεχνικό αντικείμενο.

Η Ρητορική της Έντυπης Εικόνας (Θεωρητικές – Πολιτικές διαστάσεις της Έντυπης και Κινούμενης Εικόνας.)

Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.

 

ΣΤ΄ εξάμηνο

 

Η Χαρακτική ως Printmaking. Σύγχρονη Τέχνη και Έντυπη Εικόνα.

Εισαγωγή στη γλώσσα της Σύγχρονης Χαρακτικής-Printmaking. (Νέα Μέσα και Μορφές

της Τεχνολογικής Εικόνας, Μεθοδολογία, Τεχνικές, Ιστορία-Θεωρία)

Το βιβλίο ως καλλιτεχνικό αντικείμενο.

Η Ρητορική της Έντυπης Εικόνας (Θεωρητικές – Πολιτικές διαστάσεις της Έντυπης και Κινούμενης Εικόνας.)

Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.

 

 

Ζ΄ εξάμηνο

 

Νέα Μέσα και Ψηφιακή Χαρακτική-Printmaking.Ψηφιακή  Αισθητική.

Εισαγωγή στη γλώσσα της φωτογραφίας-video.

Η Ρητορική της Εικόνας(Θεωρητικές-Πολιτικές διαστάσεις της Έντυπης και  Κινούμενης Εικόνας.

Προϋποθέσεις  νοηματοδότησης του σύγχρονου έργου τέχνης.

Τεχνολογίες αναπαραγωγής της εικόνας.

Αναζητήσεις-έρευνα της ιδεολογικής ταυτότητας του καλλιτεχνικού υποκειμένου.

Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.

 

Η΄ εξάμηνο

 

Νέα Μέσα και Ψηφιακή Χαρακτική-Printmaking.Ψηφιακή  Αισθητική.

Εισαγωγή στη γλώσσα της φωτογραφίας-video.

Η Ρητορική της Εικόνας(Θεωρητικές-Πολιτικές διαστάσεις της Έντυπης και  Κινούμενης Εικόνας.

Προϋποθέσεις  νοηματοδότησης του σύγχρονου έργου τέχνης.

Τεχνολογίες αναπαραγωγής της εικόνας.

Αναζητήσεις-έρευνα της ιδεολογικής ταυτότητας του καλλιτεχνικού υποκειμένου.

Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.

 

Θ΄ εξάμηνο

 

ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Παρακολούθηση-Καθοδήγηση των τελειόφοιτων για την υποστήριξη της πτυχιακής εργασίας τους.

Σύνταξη κειμένου για τη θεωρητική και ιστορική θεμελίωση της πτυχιακής εργασίας.

Βιβλιογραφία, Ιστορία, Θεωρία

 

 

Ι΄ εξάμηνο

 

ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Παρακολούθηση-Καθοδήγηση των τελειόφοιτων για την υποστήριξη της πτυχιακής εργασίας τους.

Σύνταξη κειμένου για τη θεωρητική και ιστορική θεμελίωση της πτυχιακής εργασίας.

Βιβλιογραφία, Ιστορία, Θεωρία.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΕΣΣΗΝΗΣ / Αναπληρωτής Καθηγητής

ΦΕΚ 1510/Γ/23.04.2025

Ο Γιάννης Μεσσήνης είναι Καθηγητής και Διευθυντής του Β’ Εργαστηρίου Χαρακτικής

Περισσότερα

Προσωπική ιστοσελίδα

ΑΓΛΑΪΑ (ΛΙΑ) ΜΠΛΙΟΥΜΗ / Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ)

ΦΕΚ 1091/Γ/03.11.2017

Η  Λία Μπλιούμη γεννήθηκε στην Ελασσόνα.
Σπούδασε  Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στο Α΄ Εργαστήριο Ζωγραφικής με καθηγητή το Δημήτρη Μυταρά και Χαρακτική στο Β΄ Εργαστήριο Χαρακτικής με καθηγήτρια τη Βίκυ Τσαλαματά, και αποφοίτησε με άριστα και από τις δύο  κατευθύνσεις.
Υπηρέτησε ως καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ειδικότητας Καλλιτεχνικών από το 2001 έως το 2017.
Από το  2009 έως το 2017 προσέφερε επικουρική διδασκαλία ως αποσπασμένη εκπαιδευτικός στο κατ’ επιλογήν υποχρεωτικό Εργαστήριο της Τεχνικής της Νωπογραφίας και της Τεχνικής των Φορητών Εικόνων του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών της Α.Σ.Κ.Τ. με καθηγητή τον Παύλο Σάμιο.
Από το 2017 διδάσκει ως μέλος Ε.ΔΙ.Π. στον Τομέα Χαρακτικής του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.
Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα βρίσκεται ο διάλογος της Επιστήμης της Βιολογίας με τη Χαρακτική Τέχνη.
Είναι ενεργή εικαστικός και έχει πραγματοποιήσει δύο ατομικές εκθέσεις  στη Γκαλερί Αδάμ .
Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και Μπιενάλε. Το έργο της συμπεριλαμβάνεται σε καταλόγους εκθέσεων με  πολλές  αναφορές στον Τύπο.   Έχει  λάβει πέντε διακρίσεις σε καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς και Μπιενάλε.
Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και της Ένωσης Ελλήνων Χαρακτών.

e mail επικοινωνίας: amplioumi@asfa.gr

Περισσότερα

Προσωπική ιστοσελίδα

ΝΙΚΟΛΑΟΣ (ΝΙΚΟΣ) ΣΤΑΥΡΑΚΑΝΤΩΝΑΚΗΣ / Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ)

ΦΕΚ 1042/Γ/08.06.2019

Γεννήθηκε στην Αθήνα.
Σπούδασε ζωγραφική στο τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ,  Χαρακτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, ενώ το 2014 παρακολούθησε εργαστήριο  Ιαπωνικής ξυλογραφίας (MokuHanga) στο Kyoto International Mokuhanga School.
Έχει εργασθεί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, και από το 2019 εργάζεται σαν ΕΔΙΠ στον τομέα χαρακτικής της ΑΣΚΤ
Είναι ενεργό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Χαρακτών και  έχει συμβάλει ενεργά στην υλοποίηση των τεσσάρων International  Athens Print Fest.
Έχει πραγματοποιήσει εκπαιδευτικά εργαστήρια ενώ έχει πάρει μέρος σε διαλέξεις και ομιλίες
Έχει επιμεληθεί δεκάδες εκθέσεις και εκδηλώσεις σχετικά με την Χαρακτική.
Έχει πραγματοποιήσει τρείς ατομικές εκθέσεις ενώ έχει πάρει μέρος σε δεκάδες στην Ελλάδα και το εξωτερικό

e mail επικοινωνίας: nstavrakantonakis@asfa.gr

Περισσότερα

Προσωπική ιστοσελίδα

facebook instagram linkedin

ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΜΑΓΓΟΣ / Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό (ΕΤΕΠ)

Ο Ευστάθιος Μάγγος εργάζεται σαν Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό (ΕΤΕΠ) στο Β’ Εργαστήριο Χαρακτικής του Τομέα χαρακτικής της ΑΣΚΤ

Περισσότερα

Προσωπική ιστοσελίδα

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΤΣΟΒΙΤΗΣ / Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό (ΕΤΕΠ)

Ο Παύλος Μετσοβίτης εργάζεται σαν Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό (ΕΤΕΠ) στο Β’ Εργαστήριο Χαρακτικής του Τομέα χαρακτικής της ΑΣΚΤ

Περισσότερα

Προσωπική ιστοσελίδα

Μετάβαση στο περιεχόμενο