Ενίσχυση και εμπλουτισμός Βιβλιοθήκης

Η Βιβλιοθήκη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών αποτελεί δυναμικό παράγοντα υποστήριξης και προώθησης της εκπαιδευτικής και ερευνητικής διαδικασίας, στον τομέα των εικαστικών τεχνών και της ιστορίας της νεοελληνικής και διεθνούς ιστορίας της τέχνης.

Η Βιβλιοθήκη συμβάλλει με τις υπηρεσίες της στην καλλιτεχνική παιδεία ευρύτερα και στην ανάδειξη της Ελληνικής Τέχνης σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Η επίτευξη των παραπάνω στόχων επιδιώχθηκε, μετά από προσεκτική  μελέτη και σχεδιασμό, με την κατάλληλη  στελέχωση των υπηρεσιών, με επαρκή εξοπλισμό, με θεματική διεύρυνση και εμπλουτισμό των συλλογών, με ένταξη των νέων τεχνολογιών στην λειτουργία και την παροχή υπηρεσιών της Βιβλιοθήκης, με οργάνωση διεθνών συνεδρίων τέχνης, σεμιναρίων και άλλων μορφωτικών εκδηλώσεων προς τα μέλη της εκπαιδευτικής και της ευρύτερης κοινότητας, με ψηφιοποίηση πολλών πρωτογενών και άλλων πληροφοριακών πηγών, για τη διατήρηση και διάδοση μέσω του διαδικτύου πολύτιμης και συχνά μοναδικής πληροφόρησης, με τη μέγιστη δυνατή τεκμηρίωση της Νεοελληνικής Τέχνης.

Σήμερα, η Βιβλιοθήκη που είναι η μεγαλύτερη βιβλιοθήκη τέχνης στην Ελλάδα, είναι στελεχωμένη με 10 άτομα, διαθέτει 21 θέσεις εργασίας υπολογιστών, 85 θέσεις αναγνωστών, αριθμεί 45.000 τόμους και πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό.

 

Γραφείο Διασύνδεσης

Το Γραφείο Διασύνδεσης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών ξεκίνησε να λειτουργεί τον Οκτώβριο 1997 με το διπλό στόχο να φέρει τους αποφοίτους πιο κοντά στη Σχολή και να τους βοηθήσει στο άνοιγμά τους στη σύγχρονη ανταγωνιστική αγορά. Συγκεκριμένα παρέχονται:

•  Επικαιροποιημένη πληροφόρηση και βοήθεια σε θέματα μεταπτυχιακών σπουδών, υποτροφιών και πολιτιστικών δράσεων μέσω ενημερωμένης βάσης δεδομένων.
•  Ευκαιρίες για την προώθηση της δουλειάς των φοιτητών και των αποφοίτων μέσω ειδικών δράσεων και e - gallery.
•  Συμβουλευτική στη σύνταξη βιογραφικού σημειώματος και portfolio.

Για την επίτευξη αυτών των στόχων το Γραφείο Διασύνδεσης έχει οργανώσει σειρά εκδηλώσεων, στις οποίες οι απόφοιτοι έχουν την ευκαιρία να δείξουν τη δουλειά τους στο ευρύ κοινό - συμπεριλαμβανομένων δυνητικών συνεργατών.

Μπορούμε να αναφέρουμε έκθεση γλυπτικής αποφοίτων που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον Δήμο Καλλιθέας στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας, έκθεση αποφοίτων σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό Δήμου Νάξου και την γκαλερί Pro-art στα πλαίσια των Διονυσίων 2006 με τίτλο "12 Νέοι Καλλιτέχνες εκθέτουν στη Νάξο", τον Ιούλιο του 2006.

Μεταξύ των δράσεων που οργανώθηκαν από το Γραφείο Διασύνδεσης πρέπει να υπογραμμιστεί η συνεργασία του με την πολυεθνική εταιρία Nestle Hellas. Αυτή η συνεργασία είχε ως στόχο την εξοικείωση των αποφοίτων με τον τρόπο δουλειάς σε ένα εμπορικό πλαίσιο χωρίς όμως να γίνονται συμβιβασμοί στο επίπεδο της ποιότητας.

Το πρώτο μέρος της δράσης, που πήρε το όνομα KAFETEXNES, παρουσιάστηκε στον Πολυχώρο Αθηναΐς, τον Νοέμβριο 2007 με συμμετοχή 20 αποφοίτων της Σχολής. Το project αφορούσε τη διακόσμηση φλιτζανιών και ποτηριών καφέ καθώς και ποτηριών με αυθεντικά έργα τέχνης. Πέντε από τα έργα αυτά βραβεύτηκαν από τη Nestle Hellas με χρηματικά έπαθλα. Το πλέον ενδιαφέρον κομμάτι αυτής της δράσης ήταν ότι έδειξε πώς η σύγχρονη τέχνη μπορεί να αποκτήσει χρηστικότητα στην καθημερινή ζωή.

Η δράση αυτή έδειξε καθαρά τα αμοιβαία οφέλη τόσο για τους αποφοίτους καλλιτέχνες όσο και για την εταιρία: αφ' ενός οι απόφοιτοι αποκτούν εμπειρία δουλεύοντας εντός χρονικών και άλλων ορίων που προέρχονται από την εμπορική ζήτηση, αφ' ετέρου η εταιρεία επωφελήθηκε συνδέοντας το όνομα και τα προϊόντα της με την Α.Σ.Κ.Τ.  

Το δεύτερο μέρος του project, που πήρε το όνομα BIN PARADE, επίσης αφορούσε τη σύνδεση της τέχνης με την καθημερινή ζωή. Η παρουσίαση του έγινε τον Οκτώβριο 2008 στο Πλανητάριο και περιλάμβανε τη δουλειά 20 αποφοίτων. Στα έξι βραβευμένα έργα η  Nestle Hellas απένειμε χρηματικά έπαθλα και τα επέλεξε να "ντύσουν" τους κάδους ανακύκλωσης του Δήμου Αθηναίων. Η έμφαση του Γραφείου Διασύνδεσης και της Nestle Hellas σε αυτή τη δράση ήταν η Οικολογία και η Ανακύκλωση. Η ιδέα ήταν ότι κάνοντας τη σύγχρονη τέχνη στοιχείο της καθημερινότητας των ανθρώπων, οι κάδοι ανακύκλωσης θα ξεχωρίσουν και οι άνθρωποι θα τους προσέξουν. Με αυτό τον τρόπο θα ενδυναμωθεί οικολογική συνείδηση και θα προωθηθεί η ανακύκλωση.  

Θεωρούμε ότι οι δράσεις αυτές τόσο σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση όσο και με ιδιωτικούς φορείς αποτελούν την επιτυχημένη κλιμάκωση όλης της δουλειάς που έχει γίνει από το Γραφείο Διασύνδεσης τα έντεκα χρόνια της λειτουργίας του. Μέσα στα σχέδιά μας για τα επόμενα χρόνια είναι να οργανωθεί μία μεγάλης κλίμακας δράση που θα συμπεριλάβει τους φοιτητές Erasmus που έχουν πραγματοποιήσει πρόγραμμα κινητικότητας στην Α.Σ.Κ.Τ.

Επίσης, το Γραφείο Διασύνδεσης οργάνωσε, συντόνισε και εκπόνησε σε συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες/ερευνητές (στατιστικολόγους, κοινωνιολόγους) δύο έρευνες/μελέτες με τίτλους ‘‘Το προφίλ του απόφοιτου της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών’’ και ‘‘Πρόγραμμα Σπουδών της ΑΣΚΤ και Αγορά Εργασίας’’. Είναι η πρώτη φορά που εκπονήθηκαν σε πανεπιστημιακό επίπεδο έρευνες ποιοτικών και ποσοτικών χαρακτηριστικών αποφοίτων Καλών Τεχνών σε σχέση με την σύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας. Τα αποτελέσματα των ερευνών δημοσιοποιήθηκαν σε σχετική ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και είναι διαθέσιμα στην Βιβλιοθήκη της Σχολής.

Αυτή την περίοδο το Γραφείο Διασύνδεσης βρίσκεται σε στάδιο αναδιοργάνωσης. Σχεδιάζεται η επέκταση των δραστηριοτήτων του ώστε να συμπεριλάβει πρακτική άσκηση των φοιτητών καθώς και ένα πιλοτικό Πρόγραμμα Επιχειρηματικότητας. Το Πρόγραμμα αυτό θα αφορά, εκτός από τους αποφοίτους, και τους φοιτητές και θα περιλαμβάνει μαθήματα, διαλέξεις, σεμινάρια και workshops στην Διαχείριση της Τέχνης. Στόχος μας είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με την πραγματικότητα της αγοράς και τον τρόπο που μπορούν να κινηθούν σε αυτή μετά την αποφοίτησή τους


Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα ‘‘Ψηφιακές Μορφές Τέχνης

Στόχος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος ’’Ψηφιακές Μορφές Τέχνης’’ είναι η εκπαίδευση και η έρευνα στην περιοχή των Νέων Εκφραστικών Μέσων και των Ψηφιακών Μορφών Τέχνης. Οι μορφοποιητικές και εικονοποιητικές δυνατότητες που προσφέρουν σήμερα τα οπτικοακουστικά μέσα και η υπολογιστική τεχνολογία στην καλλιτεχνική δημιουργία είναι απεριόριστες, ενώ ο χαρακτήρας των νέων μέσων από την ίδια τους τη φύση είναι συνδυαστικός.

Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ‘‘Ψηφιακές Μορφές Τέχνης’’ σχεδιάστηκε προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες εκπαίδευσης και εξειδίκευσης νέων καλλιτεχνών και υπό προϋποθέσεις, επιστημόνων ερευνητών στις διευρυμένες μορφές και τα νέα μέσα έκφρασης. Παρέχει συνδυαστική καλλιτεχνική και τεχνολογική εκπαίδευση, μεθοδολογία έρευνας, τεχνογνωσία και θεωρητική παιδεία, υποστηρίζοντας την ενεργό συμμετοχή των αποφοίτων του στη καλλιτεχνική διεργασία και την έρευνα, στην περιπέτεια, τα δρώμενα και τις πιο πρόσφατες εξελίξεις της σύγχρονης τέχνης.

Από τους 100 περίπου απόφοιτους του προγράμματος οι 24 - πέραν της καλλιτεχνικής εκθεσιακής δραστηριότητας -, ήδη διδάσκουν ως εκλεγμένα μέλη ΔΕΠ ή με συμβάσεις (407) σε Α.Ε.Ι. και A.Τ.Ε.Ι. της χώρας στο πεδίο των νέων συνδυαστικών και ψηφιακών εκφραστικών μέσων , πολλοί συνεργάζονται σε ερευνητικά έργα με ακαδημαϊκούς φορείς, ένας αριθμός συνεχίζει σπουδές του με την εκπόνηση διδακτορικών διατριβών, ενώ άλλοι εργάζονται στο χώρο του σχεδιασμού των ψηφιακών πολυμεσικών εφαρμογών


ΠΜΣ – Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών

Το Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών δημιουργήθηκε ως ανάγκη προέκτασης των προπτυχιακών σπουδών της Σχολής, έχοντας ως στόχο την οργάνωση εκπαιδευτικών συνθηκών για τη διαμόρφωση ενός προχωρημένου δυναμικού εικαστικής σκέψης. Το Μ.Ε.Τ. συγκροτεί μια κοινότητα διαλόγου που θα εμπνέει και θα διευκολύνει την καλλιτεχνική διεργασία για την εξέλιξη και εμβάθυνση του έργου των νέων καλλιτεχνών καθώς επίσης και την καλλιέργεια της αυτοσυνειδησίας για την κατάκτηση της αυτονομίας τους.


Η εμπειρία και η γνώση των Δασκάλων θεωρητικών και καλλιτεχνών, συναντά το δημιουργικό σφρίγος των νέων καλλιτεχνών ορίζοντας ένα πνευματικό τόπο που λειτουργεί καταλυτικά στη μορφοποίηση των έργων.

Η Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, που η ιστορία της συμπίπτει χρονικά με την ιστορία του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, εμπλουτίζει και ανασυντάσσει το θεσμικό της ρόλο ενθαρρύνοντας διαδικασίες καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και έρευνας.

Η ιδέα για το Μ.Ε.Τ., που ξεκίνησε αρκετά χρόνια πριν, υλοποιήθηκε το 2004 και σ' αυτό συντέλεσαν μια σειρά από προϋποθέσεις και αναγκαία μέτρα όπως η στελέχωση της Σχολής στα πεδία Φιλοσοφίας, Αισθητικής, Ιστορίας και Θεωρίας της Τέχνης, η συγκυρία της οικονομικής υποστήριξης μέσω του Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ. ΙΙ καθώς επίσης η ίδρυση του Τμήματος Θεωρητικών Σπουδών Τέχνης, δημιούργησε τις προϋποθέσεις διεύρυνσης της επιστημονικής κοινότητας της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.

Σκοπός του προγράμματος είναι να διασφαλίσει την οργάνωση ενός πεδίου έρευνας και διαλόγου για την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των νέων καλλιτεχνών, ως προς το έργο τους, αλλά και ως προς τις τάσεις μιας πολύμορφης εικαστικής «νέας πραγματικότητας». Απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα που χαρακτηρίζεται, αφενός από έναν πρωτοφανή καταιγισμό θέσεων και εκφραστικών εκδοχών, αφετέρου από το πλεονέκτημα της άμεσης ενημέρωσης, η κοινότητα του Μ.Ε.Τ. ενισχύει τη δημιουργικότητα των νέων καλλιτεχνών και τους προετοιμάζει πνευματικά, να σηματοδοτήσουν με το έργο τους το δικό τους τόπο, συνδιαλεγόμενοι με τα καινούργια δεδομένα που παράγει η μετατόπιση των ορίων από τις πολιτισμικές αλλαγές.

Κατά την χρονική περίοδο 2004-2008, που το Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ελληνικό Δημόσιο, ταυτόχρονα με το βασικό κορμό των εργαστηριακών και θεωρητικών μαθημάτων οι φοιτητές παρακολούθησαν σεμινάρια από καθηγητές άλλων σχολών, καλλιτέχνες και εικαστικούς, σε θέματα όπως φωτογραφία, αρχιτεκτονική, σχέση λόγου & εικόνας, μουσική, κινηματογράφος κ.α. με στόχο να γνωρίσουν νέους τρόπους έκφρασης, να εμπλουτίσουν και να διευρύνουν τις γνώσεις τους πάνω στην τέχνη αλλά και πάνω σε άλλες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης και με αποτέλεσμα να εξελίξουν και το εικαστικό τους έργο.

Από τη διδασκαλία αυτών των σεμιναρίων καθώς και του βασικού κορμού εργαστηριακών και θεωρητικών μαθημάτων προέκυψε εκπαιδευτικό υλικό/βιβλιογραφία που είναι διαθέσιμη για τους διδάσκοντες και τους φοιτητές των επόμενων ετών/κύκλων σπουδών.

Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος του Μεταπτυχιακού Εικαστικών Τεχνών πραγματοποιήθηκαν δύο εκπαιδευτικές εκδρομές σε διεθνούς εμβέλειας κέντρα/εκθέσεις σύγχρονης τέχνης με συμμετοχή 15-20 φοιτητών.

Για την υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας αλλά και την διευκόλυνση των μεταπτυχιακών φοιτητών στην εκπόνηση του καλλιτεχνικού τους έργου αγοράστηκε ηλεκτρονικός εξοπλισμός τον οποίο μπορούν να δανειστούν οι φοιτητές.

Με την λήξη του Έργου και πριν τη σύνταξη της τελικής έκθεσης αποτελεσμάτων έγινε αξιολόγηση του προγράμματος προκειμένου να αξιολογηθεί η έως τώρα λειτουργία του Π.Μ.Σ., και τα αποτελέσματα αυτής σε σπουδαστές και διδάσκοντες αλλά και να ερευνηθούν τυχόν προτάσεις βελτίωσης και καλύτερης διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ειδικότερα συντάχθηκε από τον Επιστημονικό Υπεύθυνο και τη Συντονιστική Επιτροπή ερωτηματολόγιο το οποίο διανεμήθηκε προς συμπλήρωση, σε όσους αποφοίτησαν έως τώρα και αφορούσε σε κάθε πλευρά της λειτουργίας ώστε να καταγραφούν γνώμες και να τονιστούν θετικές δράσεις αλλά και πιθανές αδυναμίες του μεταπτυχιακού. Μετά την παραλαβή των συμπληρωμένων ερωτηματολογίων και την επεξεργασία των απαντήσεων συντάχθηκε μια τελική έκθεση αποτελεσμάτων.

Τέλος όσον αφορά στις δράσεις δημοσιότητας πραγματοποιήθηκε έκθεση έργων των αποφοίτων των 2 πρώτων κύκλων σπουδών του Π.Μ.Σ., και ενημερωτική ημερίδα – συζήτηση αφιερωμένη στην έως τώρα λειτουργία του Μ.Ε.Τ. Επίσης, δημιουργήθηκε ιστοσελίδα, λογότυπο και έντυπο παρουσίασης και περιγραφής του προγράμματος


Αναμόρφωση Προγράμματος Προπτυχιακών Σπουδών

Στο πλαίσιο υλοποίησης του Έργου ‘‘Αναμόρφωση Προγράμματος Προπτυχιακών Σπουδών’’ αναβαθμίστηκαν οι τομείς Ζωγραφικής, Γλυπτικής, Χαρακτικής, αναπτύχθηκαν τα εργαστηριακά μαθήματα Φωτογραφίας, Γραφικών Τεχνών και Πολυμέσων για την αντιμετώπιση των νέων δεδομένων που προκαλούνται κυρίως από την εξέλιξη της ψηφιακής τεχνολογίας.

Ειδικότερα στον τομέα Ζωγραφικής διοργανώθηκαν σεμινάρια για τη χρήση νέων τεχνολογιών ως μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης και για την ψηφιακή εικόνα και βιντεο-τέχνη.

Στον τομέα Γλυπτικής ενισχύθηκε το εργαστήριο Η/Υ και το χυτήριο.

Στον τομέα Χαρακτικής οργανώθηκαν θεωρητικά και εργαστηριακά σεμινάρια με θέματα

•  Μεθοδολογία και Πρακτική Εφαρμογή Σύγχρονων Μεθόδων Χαρακτικής μη τοξικών, φιλικών προς το περιβάλλον
•  Ψηφιακή Χαρακτική – Χαρακτική και σύγχρονη τεχνολογία
•  Ο έντυπος και ηλεκτρονικός σχεδιασμός γραφιστικών εφαρμογών του Τομέα Χαρακτικής

Επίσης, τα κατ' επιλογήν υποχρεωτικά εργαστηριακά μαθήματα ενισχύθηκαν είτε με σεμιναριακά μαθήματα (Σκηνογραφία, Γραφικές Τέχνες), είτε με στελεχιακό δυναμικό (Φωτογραφία, Πολυμέσα).

Σε επίπεδο Κεντρικής Στήριξης, μέσα από το Έργο της Αναμόρφωσης του Προγράμματος Προπτυχιακών Σπουδών συστήθηκε ο Εκδοτικός Οργανισμός της Α.Σ.Κ.Τ. , συντηρήθηκαν και αποκαταστάθηκαν τα ιστορικής αξίας τυπογραφικά στοιχεία που διαθέτει η Α.Σ.Κ.Τ. και πραγματοποιήθηκαν δράσεις διάχυσης των αποτελεσμάτων του Έργου και δραστηριότητες ενημέρωσης.

Ειδικότερα, μεταφράστηκαν, τυπώθηκαν και κυκλοφόρησαν 3 βιβλία συνολικού αριθμού 1500 σελίδων. Επίσης, παρήχθησαν πειραματικές καλλιτεχνικές εκδόσεις και συνδέθηκε η εκδοτική δραστηριότητα με το διδακτικό έργο του Εργαστηρίου Γραφικών Τεχνών, Τυπογραφίας & Τέχνης του Βιβλίου.

Για την διάχυση των αποτελεσμάτων του Έργου δημιουργήθηκε πολυμεσική εφαρμογή  στην οποία παρουσιάζονται αναλυτικά οι δράσεις που υλοποιήθηκαν. Ειδικότερα, για την δραστηριότητα του Εκδοτικού Οργανισμού πραγματοποιήθηκε εκδήλωση στο Μουσείο Μπενάκη όπου παρουσιάστηκε η εκδοτική δραστηριότητα της Α.Σ.Κ.Τ. καθώς και ο προγραμματισμός του Εκδοτικού Οργανισμού.


Διεύρυνση Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης – Τμήματος Θεωρητικών Σπουδών Τέχνης

Το Τµήµα Θεωρητικών Σπουδών Τέχνης σκοπεύει στην ποιοτική αναβάθµιση των Ανθρωπιστικών Σπουδών στην Ελλάδα µέσω της έρευνας και διδασκαλίας της Ιστορίας της Τέχνης. Η επιστήµη της Iστορίας και Θεωρίας της Τέχνης αντιµετωπίζεται, όχι ως επιλεγόµενη διδακτική ύλη, αλλά ως ειδικευµένος και σαφώς προσδιορισµένος (σύµφωνα µε τη διεθνή πρακτική) ακαδηµαϊκός και επαγγελµατικός προσανατολισµός. Η ερευνητική εµβέλεια του συγκεκριµένου γνωστικού πεδίου -η οποία ενισχύεται από ένα σηµαντικό αριθµό επιστηµονικών αντικειµένων, όπως π.χ. η Φιλοσοφία, η Ιστορία των Αισθητικών Θεωριών, η Μουσειολογία, η Ιστορία της Αρχιτεκτονικής, η Ανθρωπολογία της Τέχνης και η Κριτική- καλύπτει το χώρο του ευρωπαϊκού και δυτικού πολιτισµού µε δεδοµένη ωστόσο προοπτική ανοιγµάτων σε αρχαίους αλλά και σύγχρονους πολιτισµούς της αναπτυσσόµενης περιφέρειας.


Το Τµήµα Θεωρητικών Σπουδών Τέχνης έχει ως βασικό στόχο την κάλυψη ενός σηµαντικού κενού που χαρακτηρίζει την ακαδηµαϊκή αλλά και πολιτισµική ζωή του τόπου. Αν και κράτος-µέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα δεν έχει προσπαθήσει αρκετά για να καταστήσει κοινωνό του ευρωπαϊκού πολιτισµού τόσο τη Δευτεροβάθµια Εκπαίδευση όσο και την Ανώτατη Παιδεία. Οι επιπτώσεις αυτής της παιδευτικής αδράνειας είναι δυστυχώς ορατές σε όλες τις εκφάνσεις της καθηµερινής ζωής του έλληνα πολίτη. Αξιοποιώντας την προνοµιακή γειτνίασή του µε το Τµήµα Εικαστικών Τεχνών της ΑΣΚΤ, το Τµήµα Θεωρητικών Σπουδών Τέχνης έχει ως βασικό σκοπό και κυρίαρχης σηµασίας προοπτική να συµβάλλει αποτελεσµατικά στην αναβάθµιση της καλλιτεχνικής και αισθητικής παιδείας του έλληνα πολίτη. Οι απόφοιτοι του Τµήµατος αλλά και οι φοιτητές του Μεταπτυχιακού κύκλου -ο οποίος πρόκειται σύντοµα να οργανωθεί- θα µπορούν να προσφέρουν τις γνώσεις και την επιστηµονική τους πείρα σε Πανεπιστήµια, Επιστηµονικά Ινστιτούτα, Μουσεία, Δηµοτικές Πινακοθήκες και κυρίως -αυτή είναι η σηµαντικότερη προσδοκία µας- στη Δευτεροβάθµια Εκπαίδευση.


Φύλο-Πυθαγόρας ΙΙ

Πυθαγόρας ΙΙ – Ενίσχυση ερευνητικών ομάδων στην Α.Σ.Κ.Τ.

Στο πλαίσιο του Έργου ‘‘Πυθαγόρας ΙΙ – Ενίσχυση ερευνητικών ομάδων στην Α.Σ.Κ.Τ.’’ υλοποιήθηκαν 2 ερευνητικά προγράμματα που χαρτογράφησαν αφ' ενός τη γυναικεία παρουσία στη δημόσια σφαίρα της λογοτεχνίας και της τέχνης, από την αρχή του εικοστού αιώνα ως το τέλος του μεσοπολέμου, όπως φανερώνεται από τα σημαντικότερα περιοδικά λόγου και τέχνης της περιόδου και αφ' ετέρου τη εικαστική διαδρομή των γυναικών αποφοίτων της Σχολής από το 1980 ως το 2004.

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της έρευνας ‘‘Η γυναικεία εικαστική και λογοτεχνική παρουσία στα περιοδικά λόγου και τέχνης 1900-1940'' έγινε η διεπιστημονική χαρτογράφηση της γυναικείας παρουσίας στη δημόσια σφαίρα της λογοτεχνίας και της τέχνης, από την αρχή του εικοστού αιώνα ως το τέλος του μεσοπολέμου, έτσι όπως φανερώνεται από τα σημαντικότερα περιοδικά λόγου και τέχνης της περιόδου. Καταγράφηκαν οι γυναικείες λογοτεχνικές συνεργασίες, πρωτότυπες αλλά και μεταφρασμένες, στον χώρο της ποίησης, της πεζογραφίας, του θεάτρου και ακόμη στον χώρο της λογοτεχνικής κριτικής. Παράλληλα διερευνήθηκε η γυναικεία παρουσία στον εικαστικό χώρο, θεωρητικών της τέχνης και δημιουργών. Καταγράφηκαν άρθρα γραμμένα από τις πρώτες γυναίκες κριτικούς της τέχνης και οποιοδήποτε δημοσίευμα αφορά σε γυναίκες εικαστικούς (άρθρα, μελέτες, βιογραφίες, συμμετοχές σε εκθέσεις, διαγωνισμούς, φιλανθρωπικές εκδηλώσεις) ελληνίδες αλλά και ξένες.

Τα αποτελέσματα του προγράμματος είναι μία βάση δεδομένων, επιστημονικές εργασίες και μία έκδοση με τις ανακοινώσεις των ερευνητριών του προγράμματος στην ημερίδα δημοσιοποίησης των αποτελεσμάτων του Έργου.


Στο πλαίσιο της έρευνας ‘‘Γυναίκες απόφοιτοι της Α.Σ.Κ.Τ. 1980-2004 – Μια διεπιστημονική προσέγγιση’’ διερευνήθηκαν:

οι δημογραφικές, κοινωνιοψυχολογικές και εκπαιδευτικές διαστάσεις των γυναικών αποφοίτων της Α.Σ.Κ.Τ. την περίοδο 1980-2004

η εικαστική παραγωγή των γυναικών αποφοίτων της Α.Σ.Κ.Τ. σε σχέση με ζητήματα της προβληματικής ‘γυναίκα-τέχνη'

το έργο των γυναικών αποφοίτων της Α.Σ.Κ.Τ. και η πρόσληψη του από τον εγχώριο επιμελητικό και θεωρητικό λόγο

η γυναίκα καλλιτέχνιδα και η γυναικεία τέχνη στο σύγχρονο πεδίο των εικαστικών τεχνών στην Ελλάδα.

η επιρροή των γυναικείων σπουδών και των σπουδών φύλου στα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών τέχνης του εξωτερικού.

Οι πολιτικές αντιλήψεις των γυναικών αποφοίτων της Α.Σ.Κ.Τ. (1980-2004) και η έμφυλη ταυτότητα.

Έρωτας – συντροφικότητα – οικογένεια στο πλαίσιο της εικαστικής σταδιοδρομίας